De kerk

Op 25 oktober 1933 is deze kerk door Mgr. Diepen ingewijd. De vorige kerk – gebouwd in 1830 – verkeerde in een zodanig slechte staat, dat pastoor Serrarens genoodzaakt was een nieuwe kerk te bouwen. Het ontwerp is van architect H.M. de Graaf uit ‘s-Hertogenbosch.

• De hoofdingang is gelegen aan de Graaf van Solmsweg.
  • De zij-ingang, bereikbaar vanuit de Achterstraat, komt uit in het gangetje dat vroeger de verbinding vormde tussen het hoge gebouw aan de Graaf van Solmsweg (het pensionaat) en de kerk.
  • Achterin de kerk staan beeltenissen van de H.Theresia en de H. Cunera.
  • Achterin de kerk is een Gedachteniskapel ingericht. Het initiatief hiertoe werd genomen door pas-toor Van Stiphout. In de kapel bevindt zich een 18e eeuws Zuid-Nederlands lindenhouten Maria-beeld en een beeld van St. Jozef.
  • Naast de gedachteniskapel staat de beeltenis van de H. Blasius.
  • Midden boven het hoofdaltaar hangt een missiekruis uit 1934.
  • Links voorin de kerk vindt u de Mariakapel. Hier ziet u een houten Mariabeeld dat prachtig is gerestaureerd door een parochiaan. Daarbij hangt een Maria-ikoon, gemaakt door zr. Delian de Brouwer.
  • Links achter het altaar hangt een wandkleed met een afbeelding van St. Norbertus. Dit kleed werd in 1985 vervaardigd door enkele parochia­nen. In dat jaar was het 700 jaar geleden dat de Norbertijnen het pastoraat over Engelen kregen.
  • Rechts voorin de kerk staat het H.Hart-beeld.
  • Rechts voorin de kerk ziet u ook een beeld van St.Lambertus.
  • De 19e eeuwse 16-armige kaarsenkroon hing eerder in de vorige kerk. (1830-1930)
  • Uit de vorige kerk komen ook de kruiswegstaties die enkele jaren geleden zijn gerestaureerd.
  • Onder de bovenste ramen bevinden zich acht schilderingen, gemaakt door Michael Wim van Helvoirt O. Praem.
  • Het oorspronkelijke orgel op het koor werd in 1937 geplaatst door de Fa. Vermeulen uit Weert. Het werd in 1996 voor de tweede keer gerestaureerd. Maar in 2017 was het zo ver aangetast door lood rot dat het niet meer te herstellen was. Gelukkig konden we een prachtig orgel overnemen van de Maria kerk in Oosterhout. Dit orgel, oorspronkelijk gebouwd in 1916 functioneerde tot begin jaren zeventig in de Gereformeerde kerk in Poortvliet. Daarvandaan ging het naar de kerk in Oosterhout tot deze in 2016 werd gesloten.
  • De luidklok is in 1948 gegoten bij Gebr. Van Bergen uit Heiligerlee. De namen op de klok zijn: Maria, Antonius, Anna, Gertrudis en Hildegondis.