Gelovig en zinvol samenzijn rond het levenseinde

Begrippen:

Ziekenzegening Sacrament der zieken = Ziekenzalving = bedienen. We gebruiken in deze tekst sacrament der zieken.

Het sacrament der zieken kan altijd gegeven worden, wanneer iemand ziek is. Het is bedoeld als steun en men kan bidden om herstel, als dat mogelijk is. Het is voor mensen met een kwetsbare gezondheid. Dus jong of oud, zieke maar ook relatief gezonde mensen. Iedereen die baat heeft bij steun vanuit het geloof in een kwetsbare periode kan het ontvangen. In het sacrament mag de zieke ervaren dat God hem of haar liefdevol nabij is.

Zo kan het sacrament der zieken verlichting schenken of perspectief geven. In het Sacrament der zieken ervaren mensen hulp om zich met hun ziekte te verzoenen en gesterkt te worden door nabijheid van God. Het sacrament der zieken vindt zijn oorsprong in de brief van de apostel Jakobus: “Is iemand onder u ziek? Laat hij de voorgangers van de gemeente roepen; zij moeten een gebed over hem uitspreken en hem met olie zalven in de naam van de Heer. En het gelovige gebed zal de zieke redden en de Heer zal hem oprichten. En als hij zonden heeft begaan, zal het hem vergeven worden”. (Jak. 5,14-15) Mede vanwege de verbinding met het sacrament der verzoening (de biecht)  kan alléén een priester het sacrament toedienen.

In de praktijk van een zorginstelling, maar ook in onze parochie blijkt regelmatig, dat er geen priester beschikbaar is. In die situatie kunt u een beroep doen op andere pastores om “in Gods naam”  te komen.  Er kan dan een ander ritueel, de ziekenzegening, door een pastoraal werk(st)er of diaken geschieden.  Er is dan géén sprake van het sacrament der zieken: dat is immers aan de priester. We noemen het een “ziekenzegen”. De intentie is hetzelfde: de zieke mens en zijn naasten ondersteunen met gebed en nabijheid.                                                                             

Het belang van de mens om wie het gaat moet voorop staan en diens wensen zijn bepalend. Daarom een pleidooi om dit te bespreken, als men nog (redelijk) gezond is.

Of u nu kiest voor het sacrament der zieken of de ziekenzegening, deze gelovige samenkomst wordt als heel waardevol ervaren. Het maakt de (naderende) dood bespreekbaar; men kan nog tegenover elkaar zeggen wat men op het hart heeft; Ieder kan herinneringen ophalen (en lachen); de omstandigheden maken wel verschil. Betreft het een ongeval of acute ziekte in het begin of in een latere levensfase? Er zijn allerlei factoren, die een rol spelen en de betreffende bedienaar van het sacrament der zieken of de ziekenzegen zal dit meenemen in het gebed en de verdere begeleiding. In die zin is dit ritueel niet alleen een gelovig gebeuren, maar draagt het psychologische en sociale elementen in zich.

Jan Joosten/diaken

Wilt u een ziekenzegening of bediening aanvragen bel dan het secretariaat 073 6311216 (of een van de nummers op het bandje) of stuur een email aan secretariaat@parochie-engelen.nl